Välkommen till Sinnenas mat i förskolan!

Grundidén med projektet "Sinnenas mat i förskolan" är dels att arbeta med ämnet hem- och konsumentkunskap i förskolan och att till det naturligt knyta andra ämnen och dels att samverka med föräldrar och olika yrkesgrupper inom kommun och näringsliv för att ge barnen känsla av sammanhang, helhet och att ge dem gott självförtroende.

Samlad, gemensam, breddad kunskap från olika områden ger en oerhörd, och för ett förändringsarbete välbehövlig kraft och styrka.

Pedagogiken är upplevelsebaserad - att kunskapa med kroppen och att uppleva alla sinnen.

Projektarbetet är ett metodutvecklingsarbete där vi använder MATEN och MÅLTIDEN som medel och som arbetsmetod.

Många små steg kan ge stora vinster i ett hälsoarbete. Med små medel och stort engamang kan man förbättra barnens hälsa genom att främja bra matvanor, ge barnen god självkänsla och rörelseglädje.

Barn som äter bra, rör sig tillräckligt och har en god självkänsla, mår bra och har mycket lättare att lära.

onsdag 29 september 2010

Vi skapar med rotfrukter som inspiration


Alla dessa rotfrukter är odlade i vår närmaste omgivning (närproducerat). De rotfrukter vi använde oss av bestod av två sorters morötter, potatis, palsternacka, kålrot, gul lök och vitlök.







Vi utforskar och känner på de olika rotfrukterna och de väcker inspiration att vilja utforska ytterligare genom att...





skala och..

"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande"
(Lpfö98).




beundra sin skalade morot. Det var jätte roligt att skala, vi ville aldrig sluta. Vi tänker på miljö och hållbar utveckling därför komposterar vi skalen.

"Arbetslaget i förskolan skall ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan
påverka miljön" (Lpfö98).



När allt var färdigskalat fick vi skära alla rotfrukter väldigt försiktigt med hjälp av någon pedagog.

"Barnen skall få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen
aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter"
(Lpfö98).



Vi använder vår matematiska förmåga när vi mäter rapsolja som vi sedan blandar ner i rotsakerna. Vi hjälps sedan åt att sätta in rotsakerna i ugnen där de fick rostas i 30min.

"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang" (Lpfö98).



Man måste hålla koll på rotfrukterna så de inte bränns, ibland måste man röra om lite.




Nu är rotfrukterna klara och till dem serveras en liten gräddfilsdipp med vitlök och kryddor.


Vi smakade på rotfrukterna allihop.




De flesta tog flera portioner, det var riktigt gott!



Vi hjälptes åt med att skriva recept till våra kokböcker.
"Arbetslaget i förskolan skall stimulera barns nyfikenhet och begynnande förståelse av skriftspråk och matematik" (Lpfö98).






"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild" (Lpfö98)


Röda potatisar och lila morötter blev en bra inspirationskälla till dagens målning.






Vi blev inspirerade av de röda potatisarna och de lila morötterna.




Jag gör en stoooor morot!







Jag blev inspirerad av potatisen, jag målade en grön potatis med lila ögon.


Vi har idag skapat mycket med hjälp av den inspiration vi fick av alla olika sorters rotfrukter vi lärt känna. Det har varit stimulerande att både skala, skära, äta, skriva och måla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar