Välkommen till Sinnenas mat i förskolan!

Grundidén med projektet "Sinnenas mat i förskolan" är dels att arbeta med ämnet hem- och konsumentkunskap i förskolan och att till det naturligt knyta andra ämnen och dels att samverka med föräldrar och olika yrkesgrupper inom kommun och näringsliv för att ge barnen känsla av sammanhang, helhet och att ge dem gott självförtroende.

Samlad, gemensam, breddad kunskap från olika områden ger en oerhörd, och för ett förändringsarbete välbehövlig kraft och styrka.

Pedagogiken är upplevelsebaserad - att kunskapa med kroppen och att uppleva alla sinnen.

Projektarbetet är ett metodutvecklingsarbete där vi använder MATEN och MÅLTIDEN som medel och som arbetsmetod.

Många små steg kan ge stora vinster i ett hälsoarbete. Med små medel och stort engamang kan man förbättra barnens hälsa genom att främja bra matvanor, ge barnen god självkänsla och rörelseglädje.

Barn som äter bra, rör sig tillräckligt och har en god självkänsla, mår bra och har mycket lättare att lära.

onsdag 3 mars 2010

Kursplaner

Kursplaner Sinnenas mat i förskolan.

Hälsoarbete.

Mål:
Att åstadkomma bra kostvanor hos barn och vuxna.
Att främja en hälsosam och hållbar livsstil.
Att sträva efter att skapa en god grund för att våra barn ska bibehålla hälsan i framtiden.

Centralt innehåll.
Mat och måltider.
Vad kroppen behöver. Samband mellan mat och hälsa.
Enklare måltider t ex utifrån tallriksmodellen och kostcirkeln.
Grundläggande matlagningsmetoder och begrepp t ex skala, riva, vispa, koka, och baka enklare bröd.
Köksredskap samt teknisk och digital utrustning i köket. Hur de benämns och hanteras.
Enkla recept med bild och text.
Säkerhet och säkerhetsrisker t ex hygien, rengöring, livsmedels- och mathantering samt redskap.
Måltidsupplevelser t ex genom smak, doft och färg. Hur man dukar och skapar trivsel vid matbordet.
Mått och vikt. Hur man mäter och väger livsmedel.
Hur man ställer i ordning arbetsplatsen genom att t ex diska och rengöra.
Källsortering och miljösymboler.
Att uppleva sambandet mellan ett hälsosamt liv och välbefinnande.
Konsumentkunskap.
Att handla livsmedel i butik. Hur man planerar inköp och köper mat.

Hållbar utveckling.

Att utveckla en förståelse för naturens olika kretslopp och hur människans livsstil, natur och samhälle är relaterat till varandra.
Ekologiskt förhållningssätt. En positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet.
Spara på vattnet.
Källsortering
Miljösymboler.
Att handla miljösmart.
Att rengöra miljömedvetet.
Säkerhet och säkerhetsrisker t ex rengöring, hygien.

Naturvetenskap- och teknikutveckling.

I samspel med andra barn och vuxna upptäcka och utforska naturvetenskap och teknik i vardagen.
Köksredskap och teknisk och digital utrustning i köket. Hur de benämns och hanteras.
Grundläggande matlagningsmetoder och redskap. T ex vid kokning vad händer? Vad är ånga?
Säkerhet och säkerhetsrisker t ex hygien, rengöring, livsmedels- och mathantering samt
redskap.

Matematikutveckling.

I samspel med andra barn och vuxna upptäcka och utforska matematik i vardagen.
Upptäcka och utforska likheter och olikheter och mönster.
Utveckla sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang.
Utveckla sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum.
Mått och vikt. Hur man mäter och väger livsmedel.
Att räkna och skriva siffror.

Språkutveckling.

Samtala och berätta i samspel med andra barn och vuxna.
Bearbeta sitt språk och sin kommunikativa förmåga i samspel med andra barn och vuxna med hjälp av olika uttrycksformer.
Använda ett rikt och varierat utbud av material och metoder med anknytning till språk och kommunikation och få utforska detta på sitt eget sätt.
Utveckla sin kulturella identitet samt sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål eller minoritetsspråk.
Att skriva på dator och väcka intresse för skriftspråket.
Att lära sig nya ord som förekommer i hemmet och som utvecklar välbefinnandet.
Utveckla sin förmåga att kommunicera med hjälp av egna och andras bilder och former.

Sociala utveckling.

Utveckla sin identitet och känna trygghet i den.
Utveckla sin nyfikenhet, sin lust att leka och lära.
Utveckla sin självständighet och tillit till sin egen förmåga.
Utveckla sin förmåga att fungera i grupp, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ansvar för gemensamma regler.
Känna delaktighet i sin egen kultur och utveckla känsla och respekt för andra kulturer.
Utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning.
Utveckla förmågan att samarbeta med andra barn och vuxna genom att arbeta tillsammans vid matlagning, dukning och rengöring i hemmet.
Utveckla sin sociala förmåga genom att sitta vid matbordet och äta tillsammans.


Ann-Margrethe Svenson
10-03-03

2 kommentarer:

  1. Vilket jättekul och bra projekt! Att låta mat vara centrum för lärande. Blir jätteinspirerad och önskade att mina barn fick vara med. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Så roligt med positiv respons!

    SvaraRadera