Välkommen till Sinnenas mat i förskolan!

Grundidén med projektet "Sinnenas mat i förskolan" är dels att arbeta med ämnet hem- och konsumentkunskap i förskolan och att till det naturligt knyta andra ämnen och dels att samverka med föräldrar och olika yrkesgrupper inom kommun och näringsliv för att ge barnen känsla av sammanhang, helhet och att ge dem gott självförtroende.

Samlad, gemensam, breddad kunskap från olika områden ger en oerhörd, och för ett förändringsarbete välbehövlig kraft och styrka.

Pedagogiken är upplevelsebaserad - att kunskapa med kroppen och att uppleva alla sinnen.

Projektarbetet är ett metodutvecklingsarbete där vi använder MATEN och MÅLTIDEN som medel och som arbetsmetod.

Många små steg kan ge stora vinster i ett hälsoarbete. Med små medel och stort engamang kan man förbättra barnens hälsa genom att främja bra matvanor, ge barnen god självkänsla och rörelseglädje.

Barn som äter bra, rör sig tillräckligt och har en god självkänsla, mår bra och har mycket lättare att lära.

torsdag 4 februari 2010

Kursplaner

Bild

Syfte


Bildspråket är en av flera vägar till kunskap och personlig utveckling. I arbetet med bilder gestaltas erfarenheter och produceras kunskap som blir synlig och gripbar och möjlig att förmedla. Genom sin estetiska och kommunikativa karaktär kan bildämnet bidra till att främja skolan som kultur miljö, kulturarbete i undervisningen samt delaktighet och eget skapande. Bilder och bildarbetet är i sig också ett redskap för utveckling och lärande.
Utvecklingen av bildförmågan ökar barns och ungas möjlighet att bilda egna åsikter och att utöva inflytande. Utbildningen hävdar barns och ungdomars rätt att delta i samhällets konstnärliga och kulturella liv.
Den skall utveckla lust, kreativitet och skapande förmåga. Den skall också tillgodose behovet av skönhet och stärka viljan att förbättra den egna miljön.

Mål

Skolan skall i sin undervisning i bild sträva efter att eleven (barnet)
¤ utvecklar sitt kunnande för att främja lust och vilja att på ett personligt sätt framställa bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt metoder inom dator- och videoteknik,
¤ utvecklar sin förmåga att kommunicera med hjälp av egna och andras bilder och former.

Bildspråket kännetecknas av att det är rikt på tekniker och visuella berättarformer.
Bilder uppträder i samverkan med andra uttrycksformer som till exempel tal, text och musik inom ramen för ett vidgat textbegrepp. Kommunikationen i dag sker i stor utsträckning genom kombinationer av olika medier.
Bild ger möjlighet att experimentera med färger, former och olika material och framställningssätt så att mångfalden och variationsrikedomen upplevs. Att prova sig fram till olika lösningar i bildarbetet stärker och utvecklar elevernas (barnens) kreativitet, motorik och begreppsbildning.
Inom bildämnet ryms huvudansvaret för elevernas (barnens) bildspråkliga utveckling samt bildarbetets betydelse i elevernas (barnens) lärande.

Mål (del av), efter femte skolåret:
¤ kunna framställa bilder och former med hjälp av olika redskap och tekniker,
¤ kunna berätta eller beskriva något om egna och andras bilder.


Detta är bara en del av bildämnets kursplan.

Ann-Margrethe Svenson
10-02-04

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar