Välkommen till Sinnenas mat i förskolan!

Grundidén med projektet "Sinnenas mat i förskolan" är dels att arbeta med ämnet hem- och konsumentkunskap i förskolan och att till det naturligt knyta andra ämnen och dels att samverka med föräldrar och olika yrkesgrupper inom kommun och näringsliv för att ge barnen känsla av sammanhang, helhet och att ge dem gott självförtroende.

Samlad, gemensam, breddad kunskap från olika områden ger en oerhörd, och för ett förändringsarbete välbehövlig kraft och styrka.

Pedagogiken är upplevelsebaserad - att kunskapa med kroppen och att uppleva alla sinnen.

Projektarbetet är ett metodutvecklingsarbete där vi använder MATEN och MÅLTIDEN som medel och som arbetsmetod.

Många små steg kan ge stora vinster i ett hälsoarbete. Med små medel och stort engamang kan man förbättra barnens hälsa genom att främja bra matvanor, ge barnen god självkänsla och rörelseglädje.

Barn som äter bra, rör sig tillräckligt och har en god självkänsla, mår bra och har mycket lättare att lära.

torsdag 4 februari 2010

Kursplaner

Svenska som andraspråk.

Syfte

Ytterst är syftet att eleverna ska uppnå förstaspråksnivå i svenska.
Det svenska språket har en nyckelställning i skolarbetet. Genom språket sker kommunikation och samarbete med andra. Genom språket blir kunskap synlig och hanterbar.

Mål

Skolan skall i sin undervisning i svenska som andra språk sträva efter att eleven (barnet)
¤ utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,
¤ utvecklar en språklig säkerhet i tal och i skrift och vill, vågar och kan uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet erövrar ett medel för tänkande och lärande, kontakt och påverkan,
¤ utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand och att använda ordbehandlingsprogram,
¤ stimuleras till eget kulturellt skapande och till att ta del i kulturutbudet.

Det är centralt i ämnet att beakta genusperspektivet i undervisningen, så att förutsättningarna för utvecklingen av det svenska språket i såväl tal som skrift blir gynnsamma för båda könen.
Det nya språket måste användas som tankeinstrument i skolan, även om det under en inlärningsfas inte alltid fungerar helt och fullt.
Ämnet har huvudansvaret för elevernas språkliga utveckling.
Språkutveckling sker inte isolerat utan är alltid knuten till ett innehåll. För att ett språk skall bli väl befäst och utvecklas krävs att språket används i olika sammanhang och kring ett meningsfullt innehåll.
Att bl.a. skapa förutsättningar för att kunna sätta ord på tidigare omvärlds- och ämneskunskaper och på så sätt få en grund för fortsatta ämnesstudier är ett centralt område inom svenska som andraspråk i det inledande skedet av utbildningen.
Språk och kultur är mycket nära förbundna med varandra.

Mål (del av), efter tredje skolåret:
¤ kunna berätta om och beskriva vardagliga händelser så att innehåll och handling på ett tydligt sätt framgår,
¤ kunna ge och ta emot muntliga instruktioner, och
¤ kunna samtala om frågor och ämnen hämtade från egna och andras erfarenheter

Detta är en del av kursplanen i svenska som andraspråk.


Ann-Margrethe Svenson
10-02-04

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar