Välkommen till Sinnenas mat i förskolan!

Grundidén med projektet "Sinnenas mat i förskolan" är dels att arbeta med ämnet hem- och konsumentkunskap i förskolan och att till det naturligt knyta andra ämnen och dels att samverka med föräldrar och olika yrkesgrupper inom kommun och näringsliv för att ge barnen känsla av sammanhang, helhet och att ge dem gott självförtroende.

Samlad, gemensam, breddad kunskap från olika områden ger en oerhörd, och för ett förändringsarbete välbehövlig kraft och styrka.

Pedagogiken är upplevelsebaserad - att kunskapa med kroppen och att uppleva alla sinnen.

Projektarbetet är ett metodutvecklingsarbete där vi använder MATEN och MÅLTIDEN som medel och som arbetsmetod.

Många små steg kan ge stora vinster i ett hälsoarbete. Med små medel och stort engamang kan man förbättra barnens hälsa genom att främja bra matvanor, ge barnen god självkänsla och rörelseglädje.

Barn som äter bra, rör sig tillräckligt och har en god självkänsla, mår bra och har mycket lättare att lära.

torsdag 4 februari 2010

Kursplaner

Kursplaner

Jämför utkast t ny kursplan i hem- o konsumentkunskap grundsärskola för att användas i projektet ”Sinnenas mat i förskolan”.

Hälsa och livskvalitet

Syfte
För att kunna skapa ett gott liv krävs att vi alla får kunskaper i att hantera olika vardagliga valsituationer relaterat till olika verksamheter i ett hem och till den egna konsumtionen.

Eleverna (barnen) ska utveckla en förståelse för att hälsa och välbefinnande har stor betydelse fysiskt, psykiskt och socialt, och att de val och handlingar vi gör får konsekvenser för hälsan, naturen och miljön.
Eleverna (barnen) ska få möjlighet att utveckla en förtrogenhet med olika verksamheter som förekommer i ett hem.
Eleverna (barnen) ska få möjlighet att genom praktisk träning utföra olika verksamheter.
Eleverna (barnen) ska utveckla kunskaper om hur man kan resursanpassa sitt agerande relaterat till hälsa och hygien och mat och måltider.
Eleverna (barnen) ska stärka sin tilltro till sin förmåga att hantera och påverka sin vardag för att uppleva gemenskap och mening i den alltmer digitaliserade vardagen.
Eleverna (barnen) ska utveckla en förståelse för att arbetsfördelning, kulturella variationer och traditioner påverkar relationer mellan människor.
Eleverna (barnen)ska utveckla en förståelse för att hemmet och dess verksamhet har betydelse för det egna välbefinnandet och utgör förutsättningar för ett väl fungerande socialt liv.
Eleverna (barnen) ska utveckla förmågan att tillaga mat och måltider.
Eleverna (barnen) ska utveckla förmågan att utföra olika verksamheter som förekommer i ett hem.
Eleverna (barnen) ska utveckla förmågan att på ett hygieniskt sätt hantera livsmedel, utrustning, inventarier och material i ett hem

Centralt innehåll.

Mat och måltider.
¤ Vad kroppen behöver. Samband mellan mat och hälsa.
¤ Enklare måltider t ex utifrån tallriksmodellen.
¤ Grundläggande matlagningsmetoder t ex skala, riva, vispa, koka och baka enklare bröd.
¤ Köksredskap samt teknisk och digital utrustning i köket. Hur de benämns och hanteras.
¤ Enkla recept med bild och text.
¤ Säkerhet och säkerhetsrisker t ex hygien, rengöring, livsmedels och mathantering samt
redskap.
¤ Måltidsupplevelser, t ex genom smak, doft och färg. Hur man dukar och skapar trivsel vid
matbordet.
¤ Mått och vikt. Hur man mäter och väger livsmedel.
¤ Hur man ställer i ordning arbetsplatsen genom att t ex diska och rengöra.
¤ Källsortering och miljösymboler.

Konsumentkunskap.
¤ Att handla i butik. Hur man planerar inköp och köper mat.

Ann-Margrethe Svenson
10-01-31

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar