Välkommen till Sinnenas mat i förskolan!

Grundidén med projektet "Sinnenas mat i förskolan" är dels att arbeta med ämnet hem- och konsumentkunskap i förskolan och att till det naturligt knyta andra ämnen och dels att samverka med föräldrar och olika yrkesgrupper inom kommun och näringsliv för att ge barnen känsla av sammanhang, helhet och att ge dem gott självförtroende.

Samlad, gemensam, breddad kunskap från olika områden ger en oerhörd, och för ett förändringsarbete välbehövlig kraft och styrka.

Pedagogiken är upplevelsebaserad - att kunskapa med kroppen och att uppleva alla sinnen.

Projektarbetet är ett metodutvecklingsarbete där vi använder MATEN och MÅLTIDEN som medel och som arbetsmetod.

Många små steg kan ge stora vinster i ett hälsoarbete. Med små medel och stort engamang kan man förbättra barnens hälsa genom att främja bra matvanor, ge barnen god självkänsla och rörelseglädje.

Barn som äter bra, rör sig tillräckligt och har en god självkänsla, mår bra och har mycket lättare att lära.

onsdag 17 november 2010

Underbara godis



Vi repeterar tallriksmodellen från förra gången. Var och en har målat varsin tallriksmodell med den mat vi lagade.



Idag ska vi tillaga nyttigt godis. Vi känner och luktar på alla ingredienser som bland annat består av: havregryn, kokos, pumpakärnor, sesamfrön, krossade linfrön, kanel, torkad frukt.

Det var många mätmoment eftersom mycket ska blandas tillsammans till en smet. Vi använder decilitermått och teskedsmått.


Vi tränar finmotoriken genom att både klippa pumpakärnor och hacka dem.


När alla ingredienserna är blandade rullar vi dem till bollar. Det var inte helt enkelt att få till en boll men vi kämpade på.

Det var väldigt kletigt men gott var det.


Detta är våra barnvänliga muslibars före och efter gräddningen i ugnen. De var inne i ugnen i 175 grader i 20 minuter.

Nu gör vi nyttiga "chokladbollar" som vi döpte till underbara godis. Vi mixade blötlagd torkad frukt och blandade det med havregryn, kokos, hackade pumpakärnor, honung, äpplejuice

Vi gjorde bollar som vi sedan rullade i sesamfrön. "Jag tryckte hårt och fick till fina bollar som höll ihop bra".
Vi la våra underbara godis i kylen en stund innan vi smakade på dem.


Vi satt alla tillsammans och hjälpte varandra när vi skrev våra recept.



"När jag hade skrivit mitt recept ville jag göra en egen kokbok".

Det var en bra idé så då gjorde vi alla det. Vi skrev och målade bilder till.

Vi avslutade med att smaka på vårt godis och läsa ur vår kokbok.
Vi gjorde nyttigt godis som var mättande med lite fett, lite socker och mycket fibrer. Goda och nyttiga bollar fyllda med bra näring till växande barn.
Vi använde mycket matematik då vi mätte de olika ingredienserna. Vi arbetade i par och trio vi fick då samarbeta och ha tålamod. Vi använde även mycket skriftspråk och talspråk då vi skrev och berättade vad vi gjort både på datorn och i den handskrivna kokboken.


Recept på underbara godis

EVÅTVG-
FLFL HLR0
DRDI56OY
EO05GEP
ARE4OFF,
WK404EDDP,
YH¨Å4Å5H6Å,
TI86OTGK5DI,
FFVLTOOTO56QA7,USU2F5PG4+5+5+,
XIRIRKGO5RPS6SA,
V,VÖPEÅB.ÖÄJ.MÅH.
EAG7K9E., XDRLDFJ43 ITYRWEFE AAÖPQ9OTI57.,IITTY6Ý0YJ.,HNYÖE
D
''F.,F
EMMIE







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar