Alla dessa rotfrukter är odlade i vår närmaste omgivning (närproducerat). De rotfrukter vi använde oss av bestod av två sorters morötter, potatis, palsternacka, kålrot, gul lök och vitlök.


Vi utforskar och känner på de olika rotfrukterna och de väcker inspiration att vilja utforska ytterligare genom att...
skala och..
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande"
(Lpfö98).


beundra sin skalade morot. Det var jätte roligt att skala, vi ville aldrig sluta. Vi tänker på miljö och hållbar utveckling därför komposterar vi skalen.
"Arbetslaget i förskolan skall ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan
påverka miljön" (Lpfö98).
När allt var färdigskalat fick vi skära alla rotfrukter väldigt försiktigt med hjälp av någon pedagog.
"Barnen skall få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen
aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter" (Lpfö98).
aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter" (Lpfö98).


Vi använder vår matematiska förmåga när vi mäter rapsolja som vi sedan blandar ner i rotsakerna. Vi hjälps sedan åt att sätta in rotsakerna i ugnen där de fick rostas i 30min.
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang" (Lpfö98).


Man måste hålla koll på rotfrukterna så de inte bränns, ibland måste man röra om lite.
Nu är rotfrukterna klara och till dem serveras en liten gräddfilsdipp med vitlök och kryddor.
Vi smakade på rotfrukterna allihop.
"Arbetslaget i förskolan skall stimulera barns nyfikenhet och begynnande förståelse av skriftspråk och matematik" (Lpfö98).
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild" (Lpfö98)
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild" (Lpfö98)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar