Svenska som andraspråk.
Syfte
Ytterst är syftet att eleverna ska uppnå förstaspråksnivå i svenska.
Det svenska språket har en nyckelställning i skolarbetet. Genom språket sker kommunikation och samarbete med andra. Genom språket blir kunskap synlig och hanterbar.
Mål
Skolan skall i sin undervisning i svenska som andra språk sträva efter att eleven (barnet)
¤ utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,
¤ utvecklar en språklig säkerhet i tal och i skrift och vill, vågar och kan uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet erövrar ett medel för tänkande och lärande, kontakt och påverkan,
¤ utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand och att använda ordbehandlingsprogram,
¤ stimuleras till eget kulturellt skapande och till att ta del i kulturutbudet.
Det är centralt i ämnet att beakta genusperspektivet i undervisningen, så att förutsättningarna för utvecklingen av det svenska språket i såväl tal som skrift blir gynnsamma för båda könen.
Det nya språket måste användas som tankeinstrument i skolan, även om det under en inlärningsfas inte alltid fungerar helt och fullt.
Ämnet har huvudansvaret för elevernas språkliga utveckling.
Språkutveckling sker inte isolerat utan är alltid knuten till ett innehåll. För att ett språk skall bli väl befäst och utvecklas krävs att språket används i olika sammanhang och kring ett meningsfullt innehåll.
Att bl.a. skapa förutsättningar för att kunna sätta ord på tidigare omvärlds- och ämneskunskaper och på så sätt få en grund för fortsatta ämnesstudier är ett centralt område inom svenska som andraspråk i det inledande skedet av utbildningen.
Språk och kultur är mycket nära förbundna med varandra.
Mål (del av), efter tredje skolåret:
¤ kunna berätta om och beskriva vardagliga händelser så att innehåll och handling på ett tydligt sätt framgår,
¤ kunna ge och ta emot muntliga instruktioner, och
¤ kunna samtala om frågor och ämnen hämtade från egna och andras erfarenheter
Detta är en del av kursplanen i svenska som andraspråk.
Ann-Margrethe Svenson
10-02-04
torsdag 4 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar